Dag 29 Gletsjerwandeling - Reisverslag uit Sogndal, Noorwegen van Familie Buitink - WaarBenJij.nu Dag 29 Gletsjerwandeling - Reisverslag uit Sogndal, Noorwegen van Familie Buitink - WaarBenJij.nu

Dag 29 Gletsjerwandeling

Door: Melle

Blijf op de hoogte en volg Familie

30 Juli 2011 | Noorwegen, Sogndal

Dag 29 Sogndal – Gletsjerwandeling Nigradsbreen
De gletsjer ligt in het Nationaalpark Jostedalsbreen. De zijarm van de gletsjer (de Nigradsbreen) is opengesteld voor beklimming. Het was circa 1,5 uur rijden. Inmiddels draaien we daar onze hand ook niet meer voor om. Na het ontbijt op weg naar een nieuw avontuur. Toen we vlak bij waren zagen we een we een afslag over het hoofd en stonden we ineens bij een stuwdam. We vonden het al een pittig weggetje voor een Family walk welke we wilden doen. Duidelijk werd dat we te ver waren gereden. Omgekeerd en de goede weg gevonden. Het was een tolweg (30 kr) en uiteindelijk op de parkeerplaats (naast nog 20 Nederlanders) beland. Wij hadden besloten de Family walk te doen omdat Milan nog een 12 jr is. De weg naar de gletsjer kon je lopen (uurtje) of de boot nemen over het meer. Het weer was prachtig dus lekker gelopen over rotsen, watertjes en het bos. Hele leuke wandeling. De eerst volgende gletsjewandeling was om 14.00 uur dus moesten we nog even wachten. Om half 2 mochten we ons melden en kregen ijsstijgers-schoenen ondergebonden en werden we met een touw om ons middel aan elkaar verbonden. Ook moesten we nog even wat ondertekenen. Zo gevaarlijk wordt het toch niet !! Het was meer iets dat zij zich niet aansprakelijk stelden voor verloren en vermiste zaken. We liepen vrij voorop dus konden mooi doorstappen. Milan liep achter twee vreselijk irritante jochies waarvan 1 hem op z´n bek wilde slaan. (zomaar) Ouders zeiden niets, kind is vast niet goed. De gletsjer is ruim 30 meter dik en meer dan honderden jaren oud. Het zwarte wat je ziet is het vuil van takjes en blaadjes. Helaas smelt deze gletsjer ook enkele meters per jaar. Het was heel mooi en je hoort het water gewoon onder je lopen. Ook gingen we nog door een soort tunneltje heen (drup,drup) Weer een ervaring rijker. De foto’s spreken voor zich. Het smeltwater komt met een rotgang naar beneden wat weer uitmondt in een woeste rivier. Na afloop nog weer even de wandeling terug en inmiddels kregen we het echt warm. De auto gestart en dan is het nog weer 1½ uur terug. Rond 18.30 uur weer terug op de camping en vandaag werd het rijst met babi pangang. Lekker buiten gegeten en ik ben nog even met Milan naar het badhuisje gewandeld terwijl Roel en Bjorn de afwas deden. De jongens even lekker douchen en wij hebben de planning doorgenomen. De boot voor de terugreis is geboekt. Zondag 7 augustus om 08.00 uur varen we van Kristansand naar Hirsthals (Denenmarken) Dan plakken we er een dagje legoland aan vast en verwachten dinsdag 9 augustus weer thuis te zijn. Het was al bijna 24.00 uur en zaten in het bijna donker buiten (ingesprayd met insecticiden)

• 02 Augustus 2011 - 13:32

Gitte:

Jeetje wederom prachtig. Knap hoor al dat klimmen en klauwteren, doe het jullie niet na.
    Ben in de vakantie liever lui dan moe.....
    Veel bewondering voor jullie

• 09 Augustus 2011 - 17:36

Ingrid Overduin:

Zo blauw als de gletser is!